Veelgestelde vragen

ALGEMEEN/HUREN

Kan ik mij inschrijven voor een appartement of maisonnette?

Inmiddels zijn alle appartementen verhuurd. Je kunt je niet meer inschrijven.

Heb je vragen over BLEND? Neem dan contact op met het team van Stienstra via KCC@stienstra.nl of telefonisch via 045-5638300. Ook kun je een bericht achterlaten via het contactformulier. Wij staan je graag te woord!

Wat is de minimale huurperiode?

Wie een appartement via Stienstra huurt, tekent een huurcontract voor minimaal drie jaar. En dat heeft een reden: een periode van drie jaar zorgt voor rust in een complex of straat. Stienstra zoekt serieuze huurders die fijn willen wonen en plezierige, langdurige contacten willen onderhouden met andere bewoners. En niet om de haverklap geconfronteerd worden met verhuizingen van bijvoorbeeld werknemers die door bedrijven tijdelijk (1 jaar) op een andere locatie worden geparachuteerd. Daarom hanteert Stienstra een huurperiode van drie jaar. Na deze drie jaar geldt een opzegtermijn van één maand. De huur opzeggen is mogelijk op elke eerste of de vijftiende dag van de eerstvolgende maand.

Heeft ieder appartement of maisonnette een eigen parkeerplaats?

Iedere bewoner heeft één eigen parkeerplaats in ondergelegen parkeergarage.

Wanneer zijn de appartementen en maisonnettes gereed?

De appartementen en maisonnettes zijn medio 2021 opgeleverd.

Kan ik de appartementen en maisonnettes in BLEND bezichtigen?

Alle appartementen van BLEND zijn inmiddels verhuurd. Het is daarom niet meer mogelijk om een woning te bezichtigen.

Is het schilderen van wanden toegestaan?

De wanden worden met glasweefselbehang in de kleur wit opgeleverd. Je hoeft dus niets meer aan de wanden te doen. Mocht je toch de wanden een kleur willen geven, dan is dit mogelijk. Houdt er dan wel rekening mee dat wanneer je ooit besluit de huur op te zeggen, de wanden in de oorspronkelijke kleur moet worden teruggebracht.

Is er een berging aanwezig?

Er is geen separate berging aanwezig.

Hebben de appartementen en maisonnettes in BLEND een buitenruimte?

Iedere bewoner van een appartement of maisonnette kan gebruikmaken van de gezamenlijke binnentuin en daktuin. Verschillende appartementen beschikken over een loggia of eigen buitenruimte binnen de gezamenlijke binnentuin.

Is er een lift aanwezig in het appartementengebouw?

Ja, er is een lift in het gebouw aanwezig.

Hoe duurzaam zijn de appartementen?

Deze appartementen zijn een stuk duurzamer dan oudere woningen; nieuwbouw belast het milieu minder en zorgt voor een geringere uitstoot van CO₂. Dit is onder meer te danken aan de goede isolatie (HR++ isolatieglas) en door het gebruik van (een aantal) zonnepanelen om het appartement van stroom te voorzien. Met een energieverbruik dat overeenkomt met energielabel A, zijn deze appartementen dan ook zeer energiezuinig te noemen. Dit merk je aan jouw energierekening en dit is uiteraard ook beter voor het klimaat en het milieu.

Wat is de vrije sector?

Een appartement in de vrije sector is een appartement waarbij de huurder geen recht heeft op huursubsidie. Huursubsidie wordt ook wel huurtoeslag genoemd. De huurtoeslaggrens is € 752,33 (peil 01-01-2021).

HUURPRIJS EN BIJKOMENDE KOSTEN

Wat is in de huurprijs inbegrepen?

De huurprijs is inclusief:
• Wand- en vloerafwerking.

De extra kosten die Stienstra rekent zijn:
• Administratiekosten. Deze zijn éénmalig € 125,- excl. BTW.
• Waarborgsom. Deze bedraagt minimaal één keer de maandhuur. In bijzondere gevallen kan een hogere waarborgsom gevraagd worden.
• Servicekosten. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning.

Houd daarnaast rekening met de onderstaande kosten die je zelf nog dient te betalen:
• Verwarming
• Verbruik water- en waterschapsbelasting
• Stroom
• Aansluiting internet/bellen/tv
• Gemeentelijke belastingen (rioolheffing, afvalstoffenheffing)

De eerste huurbetaling betaal je handmatig. Voor de volgende huurbetalingen maken wij gebruik van een machtiging.

Waarom wordt er een waarborgsom gevraagd?

Bij het sluiten van de huurovereenkomst vragen wij een waarborgsom. De waarborgsom bedraagt minimaal één keer de maandhuur. In bijzondere gevallen kan een hogere waarborgsom gevraagd worden.

Nadat je de huur hebt opgezegd, maken wij een afspraak met je voor een voor- en eindinspectie. Bij deze afspraak spreken wij af hoe het appartement moet worden opgeleverd. De waarborgsom krijg je terug wanneer je het appartement conform afspraak en zonder huurachterstand weer oplevert aan Stienstra. De waarborgsom beschermt de verhuurder tegen eventuele tekorten of gebreken bij vertrek uit de woning.

Wat zijn de administratiekosten?

Iedere nieuwe huurder betaalt éénmalig € 125,- administratiekosten voor het afsluiten van de huurovereenkomst.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Voor de huurwoningen van BLEND rekent Stienstra servicekosten. De hoogte van deze servicekosten zijn per woning bepaald.

TOETSING EN INKOMEN

Wat is de inkomensnorm om een appartement of maisonnette van BLEND te huren?

Als algemene richtlijn voor de inkomensnorm geldt dat het bruto maandinkomen (uit vast dienstverband, exclusief toeslagen, tantièmes en vakantiegeld) vier (4) maal de kale maandhuur dient te bedragen. Dit is ter beoordeling van Stienstra en afhankelijk van het type en de huurprijs. Een eventueel tweede inkomen wordt hierbij voor de helft meegerekend.

Kan ik huren met garantstelling?

Nee, het is helaas niet mogelijk om te huren met garantstelling. Jij en je eventuele partner moeten zelf voldoen aan onze inkomensnorm.

Ik ben student, mag ik huren?

Het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen. Hierbij rekenen wij maximaal twee inkomens (partners) tot een gezamenlijk inkomen. Er mogen niet meer dan twee huurders ingeschreven staan op hetzelfde adres. Studiefinanciering rekenen wij niet als inkomen en wij accepteren geen garantstellingen.

Door wie mag het appartement of de maisonnette bewoond worden?

De ondertekenaars van de huurovereenkomst moeten het appartement bewonen. Na verhuizing naar BLEND te Utrecht schrijven alle bewoners(s), waaronder de ondertekenaars van het huurcontract, zich in op het gehuurde adres bij de Gemeentelijk Basis Administratie.

Mag ik een appartement of maisonnette delen?

Het is niet toegestaan een appartement of maisonnette te delen met een persoon waar je geen aantoonbare duurzame huishouding mee voert.

CONTRACT

Wat is een reserveringsovereenkomst?

Bij toewijzing van een appartement wordt een reserveringsovereenkomst opgemaakt. Een reserveringsovereenkomst geeft je de zekerheid over de huur van een appartement of maisonnette naar keuze. Je verplicht je hiermee tot het tekenen van een huurovereenkomst op het moment dat de appartementen gereed zijn voor oplevering. Ter zekerheidsstelling dien je één maandhuur te betalen, welke bij oplevering omgezet zal worden in de waarborgsom.

CONTACT

Is het mogelijk om contact met jullie op te nemen?

Heb je vragen over BLEND? Dan kun je contact opnemen met het team van Stienstra via KCC@stienstra.nl of telefonisch via 045-5638300. Ook kun je een bericht achterlaten op de contactpagina van deze website. Wij staan je graag te woord!

Hoe kan ik op de hoogte blijven van BLEND?

Op dit moment zijn alle appartementen van BLEND verhuurd. Heb je vragen? Via het contactformulier kun je je gegevens invullen. Iemand van Stienstra neemt dan contact met je op. Ontvang je geen mail? Check dan of de mails in je spam zijn beland.